Epson: historia innowacyjnej marki, która rozpoczęła działalność w sklepie z pastą sojową

02. 8. 2021

2. sierpnia 2021, 10:00 | Niewiele jest firm, które mogą się pochwalić, że w regularnych cyklach wymyślają przełomowe technologie. Jedną z takich firm jest Epson. Początki jej historii kręcą się wokół produkcji zegarków, Epson tak naprawdę trafił do drukarni tylko dzięki igrzyskom olimpijskim w Tokio. Kontynuacja artykułu…

Polecane produkty z naszej oferty

Na początku był czas

Seiko Epson Corporation (zkráceně Epson) jest jednym z wiodących konglomeratów zajmujących się produkcją wysokiej klasy elektroniki komputerowej i wyświetlaczy. Poza drukarkami i kartridżami w ofercie tej japońskiej firmy znajdują się projektory, komputery, inteligentne kasy fiskalne oraz np. powiększone wyświetlacze LCD.

Podobnie jak wielu innych gigantów elektroniki, Epson (pod nazwą Daiwa Kogyo) założył mały warsztat z dala od dzisiejszej gigantycznej korporacji. Została założona w 1942 roku w Suwie przez Hisao Yamazaki jako filia Daino Seikosha (obecnie Seiko).

Kintarō Hattori, wybitny japoński zegarmistrz i założyciel firmy Daino Seikosha, od początku trzymał opiekuńczą rękę nad Yamazakim i jego biznesem. Przyszły Epson zajmował się głównie produkcją części do zegarków. Co ciekawe, oryginalny warsztat firmy powstał na miejscu dawnego sklepu, gdzie sprzedawano pastę sojową miso, popularnego składnika kuchni japońskiej.

W 1959 roku Daiwa Kogyo przejął część fabryki do produkcji zegarków od swojej firmy macierzystej. Nie był to jednak akt wrogi, obie firmy kontynuowały współpracę (alians ten trwa do dziś). W 1969 roku wprowadzili na rynek Seiko Quartz-Astron 35SQ - pierwszy komercyjny zegarek elektroniczny wykorzystujący oscylator krzemowy.

seiko_astron.jpeg

Zdroj: By Deutsches-uhrenmuseum - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49275392

Od igrzysk olimpijskich po drukarki i komputery

Wcześniej jednak obie firmy stały się oficjalnym dostawcą czasomierzów na Letnie Igrzyska Olimpijskie w Tokio (1964). Tym pozornie symbolicznym aktem zaczął się pisać rozdział Epsona jako firmy produkującej drukarki elektroniczne.

Firma od kilku lat eksperymentuje z ich produkcją, ale bodźcem do sprzedaży był organizowanie igrzysk olimpijskich w Japonii. Organizatorzy potrzebowali urządzenia, które mogłoby wydrukować odmierzony czas. W oparciu o drukarkę, którą dostarczyły Daiwa Kogyo i Daino Seikosha (tj. Epson i Seiko), kilka lat później powstała jedna z pierwszych komercyjnych drukarek - EP-101

Urządzenie drukujące służyło głównie do drukowania wyników z kalkulatorów cyfrowych. Do komputera osobistego była zwykle podłączona drukarka igłowa Epson TX-80. Jej ulepszona wersja (model MX-80) stała się wówczas najlepiej sprzedającą się drukarką w USA.

Czy wiedziałeś o tym…
Czy zastanawiałeś się kiedyś nad pochodzeniem nazwy Epson? Nazwa dzisiejszego giganta poligrafii jest wariacją na temat zabawy z literami EP’s Son (→ Epson). Polega ona na tym, że drukarka EP-101 była znacznie mniejsza od oryginalnego prototypu i sprawiała wrażenie „potomka” (syna).
Nazwa Epson szybko się przyjęła, a w 1982 roku została włączona do nazwy przez Daiwę Kogyo, która zmieniła nazwę na Epson Corporation (a trzy lata później na Epson Seiko Corporation).

epson-hx-20.jpeg

Na początku lat 80. firma Epson wprowadziła na rynek pierwszy notebook — Epson HX-20. Był używany do operacji obliczeniowych i pisania prostych programów, ale można było również grać w prymitywne gry. Urządzenie posiadało również małą drukarkę, aplikacje zewnętrzne ładowano ze specjalnych kartridży z taśmą magnetyczną.

Epson stoi również za technologią drukowania Micro Piezo, która umożliwia bardzo szczegółowe drukowanie poprzez dostosowanie wielkości przepływających kropel atramentu. Dzięki temu w 1994 roku firma mogła zaoferować pierwszą komercyjnie dostępną kolorową drukarkę Stylus Color (P680) o rozdzielczości 720 DPI. W tym samym czasie firma Epson wprowadziła na rynek szybkoschnące atramenty kolorowe.

W ten sposób firma ominęła dwa główne problemy, które uniemożliwiły ekspansję drukarek kolorowych na początku lat 90.: niedokładne drukowanie i mieszanie kolorów po aplikacji. Nawiasem mówiąc, technologia Micro Piezo jest nadal używana.

Krótkie wycofanie się

Historia firmy Epson nie byłaby kompletna bez kontrowersji, ale w większym lub mniejszym stopniu pojawia się w historii większości światowych korporacji. W 2003 r. holenderska organizacja ochrony konsumentów oskarżyła firmę Epson o to, że nie pozwala klientom na wykorzystanie całego atramentu w ich wkładach. Jednak później okazało się, że resztki atramentu niezbędne do prawidłowego działania głowicy drukując

W 2015 roku wyszło na jaw, że niektóre drukarki Epson zgłaszały wymianę wkładu, gdy jeszcze około 20% atramentu pozostało we wkładzie. Jednak żaden z tych skandali nie zaszkodził trwale reputacji firmy.

Firma Epson wkrótce podjęła kolejne wyzwania technologiczne. W 2016 roku wprowadził na rynek własne gogle VR z drukarką atramentową SureColor SC-P10000, która drukuje do szerokości 1,11 metra (i dlatego nadaje się do druku wielkoformatowego).

Historie innych firm
Zastanawiasz się, jak dzisiejsi producenci drukarek dotarli tam, gdzie dzisiaj? Przeczytaj także o historii firm Brother, Samsung, HP, Canon i Dell.

Bądź jako pierwszy
Najnowsze informacje o nowościach i promocjach bezpośrednio na Twój e-mail.

Podobne artykuły

Historia marki Dell: od montowania komputerów na kolanach do giganta technologicznego

Dziś Dell jest jedną z największych firm technologicznych na świecie. Firma zatrudnia ponad 165 000 osób, a jej właściciele zajmują czołowe...

7. 6. 2021  Przeczytaj cały artykuł »

Canon: Historia jednej z najbardziej innowacyjnych marek na świecie

Pierwszy aparat Canon wyprodukował w 1934 roku, aparat był uderzająco podobny do słynnych wówczas aparatów Leica, dlatego nie wzbudził on...

10. 10. 2019  Przeczytaj cały artykuł »

Transport od 13.90 zł

do paczkomatu

Dostawa w ciągu 48 godzin

Jesteśmy naprawdę szybcy

Masz z nami czas

Możesz zwrócić towar w ciągu 30 dni

Nagrodzimy Cię

Za każdy zakup otrzymasz punkty lojalnościowe