Historia Samsunga: w jaki sposób sprzedawca suszonych ryb i makaronu stał się największym na świecie producentem elektroniki

6. 8. 2020

W 2018 roku Samsung awansował na 12. miejsce w rankingu najcenniejszych firm na świecie. W ubiegłym roku gigant z Korei Południowej świętował 80 lat od założenia, a wśród 10 najcenniejszych firm na świecie znajdują się tylko dwie, których historia sięga jeszcze głębiej. Dołącz do nas, aby dowiedzieć się, w jaki sposób sprzedawca suszonych ryb i makaronu stał się światowym liderem technologicznym.

Spis treści:

  • Nazwa, która predysponuje do sukcesu
  • Opowieść o przedsiębiorcy, który nie bał się wyzwań 
  • Kiedy Samsung zaczął produkować czarno-białą telewizję, w Stanach Zjednoczonych był już kolorowy obraz
  • W latach 80. Samsung zaczął zalewać rynek swoimi produktami
  • Transformacja z lokalnej gwiazdy na światową gwiazdę nastąpiła w latach 90
  • Przyszłość Samsunga jest w (trzech) gwiazdkach
  • Nazwa, która predysponuje do sukcesu

    Przetłumaczony z koreańskiego, Samsung oznacza „trzy gwiazdy” i ma symbolizować „coś wielkiego”. A co jeszcze uznać za „coś wielkiego” niż to, co udało się zbudować tej firmie w ciągu 80 lat istnienia? Samsung jest obecnie uważany za największego producenta i dystrybutora elektroniki na świecie.

    Według kwalifikowanych szacunków firma jest warta 326 miliardów dolarów, co jest bardzo przyzwoitym wynikiem dla firmy z kraju, który jest tylko nieco większy niż Republika Czeska i który był jednym z najbiedniejszych krajów na świecie po wojnie koreańskiej.

    Opowieść o przedsiębiorcy, który nie bał się wyzwań 

    Większość z nas na co dzień spotyka smartfony, monitory, sprzęt AGD lub drukarki Samsung. Ale niewielu wie, że Lee Byung-chul założył firmę w 1938 roku jako lokalny sklep spożywczy. Wraz z 40 pracownikami Lee oferował klientom suszone koreańskie ryby, warzywa i ręcznie robiony makaron.

    Lee był bardzo ambitnym biznesmenem, od samego początku nie bał się wielkich wyzwań. Kiedy nadarzyła się okazja do budowy fabryki przetwórstwa wełny, postanowił zbudować największą tego rodzaju fabrykę w całej Korei w Daegu.

    Firma prosperowała, więc nie trzeba było długo czekać na przeniesienie jej bezpośrednio do stolicy, Soulu. Przez pierwsze trzy dekady swojego istnienia Samsung stopniowo inwestował w przemysł spożywczy i tekstylny, ubezpieczenia i sprzedaż towarów. Dywersyfikacja inwestycji była świetną strategią i nic dziwnego, że po tym, jak firma zaczęła inwestować w elektronikę pod koniec lat sześćdziesiątych, a kilka lat później w (tak, czyta się poprawnie) budowę statków, nastąpił gwałtowny wzrost. Mały sprzedawca suszonych ryb i makaronu stał się firmą, której logo wkrótce miało zostać rozpoznane daleko poza granicami Korei.

    Opis obrazka: Oryginalne logo Samsunga z 1938 roku.

    Kiedy Samsung zaczął produkować czarno-białą telewizję, w Stanach Zjednoczonych był już kolorowy obraz

    W czasach, gdy gospodarstwa domowe w Stanach Zjednoczonych już wymieniały czarno-białe telewizory na kolorowe, w Korei (a zatem w całej Azji) większość populacji nie miała pojęcia o istnieniu „pudełka z ruchomymi obrazami”. Dopiero amerykańscy i europejscy producenci zdecydowali się na ekspansję na rynek azjatycki, rząd Korei podniósł pytanie, czy nie lepiej byłoby robić telewizję „w domu”. Wprowadził warunek dla zagranicznych sprzedawców telewizyjnych: jeśli chcieli sprzedawać swoje produkty w Korei, musieli dzielić technologię produkcji. Dało to lokalnym producentom szansę, a Samsung oczywiście rzucił się na nią skokiem tygrysa.

    Opis obrazkaZdjęcie amerykańskiej rodziny oglądającej telewizję pochodzi z 1958 roku. Samsung wymyślił pierwszy masowo produkowany czarno-biały telewizor 12 lat później.

    W 1970 roku pierwszy telewizor Samsunga ujrzał światło dzienne, szczególnie jako czarno-biały model z oznaczeniem P-3202. Wraz z masową ekspansją regularnego nadawania pojawiło się ogromne zainteresowanie telewizją, a zaledwie sześć lat później marka Samsung mogła być dumna z milionowego sprzedanego urządzenia.

    W latach 80. Samsung zaczął zalewać rynek swoimi produktami

    Do końca ubiegłego wieku firma Samsung zawsze jakoś tak wskakiwała w rozjechany pociąg. Jeśli chodzi o produkcję dodatkowych urządzeń i urządzeń gospodarstwa domowego, to choć marka dość dobrze sobie radzi, nie mogła być uznana za technologicznego lidera, dopóki nie zaczęła sama rozwijać nowych technologii.

    Jeden przykład mówi sam za siebie: w 1982 roku Samsung wszedł do segmentu małych drukarek (i częściowo telekomunikacji), kiedy uruchomił swój pierwszy faks. Należy zauważyć, że na światowym rynku drukarek, faksów i podobnych urządzeń już wtedy istniały marki Canon, HP, EpsonBrother.

    W latach osiemdziesiątych Samsung już zarabiał wystarczająco, aby powoli, ale z pewnością zacząć wyłaniać się z pozycji Kopciuszka na globalnym rynku elektronicznym. Firma zaczęła intensywnie inwestować w badania i rozwój, a oprócz odniesienia sukcesu na globalnym rynku w segmencie telewizorów, pralek i mikrofalówek, firma weszła w przemysł telekomunikacyjny dzięki sprytnemu przejęciu innej mniejszej firmy.

    Transformacja z lokalnej gwiazdy na światową gwiazdę nastąpiła w latach 90

    Dekada, która dała światu pokemony, Tamagotchi i makarenę, była dla Samsunga przełomowa. Do swojej już tak szerokiej gamy produktów dodała chipy komputerowe i urządzenia pamięci. Wkrótce stała się jednym z liderów światowego rynku także w tym segmencie, a pomijając firmę Intel, Samsung nie miał konkurencji w produkcji komputerowych chipów i pamięci na świecie.

    Opis obrazka: Czy wiesz, że Samsung Engineering & Construction jest odpowiedzialny za budowę słynnych wież Petronas Towers w Kuala Lumpur, który był najwyższym budynkiem na świecie w momencie ukończenia?

    samsung2-nahled2.jpg

    Samsung Engineering & Construction grupy Samsung uczestniczył także w budowie Burj Khalifa w Dubaju, który jest nadal najwyższym budynkiem na świecie.

    Pierwszy telefon komórkowy marki Samsung pojawił się na rynku w 1988 roku, zaledwie cztery lata po tym, jak Motorola zaprezentowała światu w ogóle pierwszy seryjnie produkowany telefon. W segmencie telefonów komórkowych Samsung na początku nie był zbyt udany. Duża część rynku przypadła na początek lat 90. właśnie Motoroli (w Korei udział w rynku wynosi 60 proc. wobec 10 proc. przypadających na sprzedaż Samsunga), a jakość telefonów komórkowych Samsunga była uboga. W ten sposób marka utrwaliła na rynku parę twardych ciosów.

    Mówi się, że w Samsungu wciąż krąży historia o tym, jak ówczesny szef firmy Kun-Hee Lee zapalił cały magazyn, gdy dowiedział się, że wiele telefonów komórkowych, które miały wejść do sprzedaży w 1995 roku, nie działa.

    Po tym zdarzeniu w całej firmie dyskutowano, czy Samsung powinien odejść z segmentu telefonów komórkowych. Kun-Hee Lee ostatecznie zdecydował, że Samsung pozostanie przy telefonach komórkowych, ale zasadniczo zmieni swoją strategię. Zamiast starać się, aby tanie telefony były dostępne dla wszystkich, skoncentruje się na rozwoju poszczególnych elementów telefonu komórkowego, a zanim będą w stanie stworzyć naprawdę dobry telefon, będzie sprzedawał części innym producentom.

    Przyszłość Samsunga jest w (trzech) gwiazdkach

    Dzięki odważnej decyzji ówczesnego szefa, dziś firma Samsung jest obecnie najsilniejszym graczem na rynku telefonów komórkowych, z około 20-procentowym udziałem. Z czołówki rankingu sprzedaży telefonów nie zdołał ich zejść od 2011 roku ani Apple, ani w ostatnich latach szybko rosnący Huawei. A skoro już wspominamy o marce Apple, to czy wiedzieliście, że Samsung od lat jest głównym dostawcą części do telefonów iPhone?

    samsung3-nahled2.jpg

    Strażnicy wokół kampusu centrum badawczego Samsunga w Silicon Valley zostali zastąpieni robotycznym strażnikiem z Knightscope. Przyszłość jest teraz.

    Dzisiaj Samsung wyznacza kierunek w prawie wszystkich obszarach swojej działalności i plasuje się obok gigantów, takich jak Google, Facebook, Apple i Amazon. Pod koniec drugiej dekady XXI wieku stają przed wyzwaniami jak IoT (Internet of things - Internet rzeczy), pojawienie się piątej generacji systemów bezprzewodowych (5G), rzeczywistość wirtualna lub sztuczna inteligencja. W końcu to Samsung niedawno wprowadził pierwszy smartfon ze składanym wyświetlaczem, który ma być przyszłością telefonów komórkowych. Czy nawet ten śmiały krok uderzy w czerń, będziemy musieli poczekać jeszcze kilka lat.

    Podobne artykuły

    3 minuty czytania

    Canon: Historia jednej z najbardziej innowacyjnych marek na świecie

    Pierwszy aparat Canon wyprodukował w 1934 roku, aparat był uderzająco podobny do słynnych wówczas aparatów Leica, dlatego nie wzbudził on zainteresowania i nie było w tym nic ciekawego. W ciągu 85 lat istnienia firma Canon w końcu wspięła się na szczyt listy najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Dzięki ponad 3 000 patentów słusznie uważa się go za światowego lidera technologii na rynku obrazowania. Rzućmy więc okiem na historię Canona.

    Przeczytaj cały artykuł »
    3 minuty czytania

    Historia marki Dell: od montowania komputerów na kolanach do giganta technologicznego

    Dziś Dell jest jedną z największych firm technologicznych na świecie. Firma zatrudnia ponad 165 000 osób, a jej właściciele zajmują czołowe stanowiska wśród najbogatszych ludzi na świecie. Ale nie zawsze tak było. Jeszcze zanim Dell wszedł do sprzedaży drukarek i innych komponentów, jego głównym produktem były wstępnie zmontowane komputery. Pomysł ich sprzedaży zrodził się w głowie 19-letniego amerykańskiego studenta.

    Przeczytaj cały artykuł »