Xerox: Pionier technologii, który dał podstawę technologii biurowej, jaką znamy dzisiaj.

8. 2. 2021

Nazwa tej marki stała się synonimem kopiowania. Jednak wynalazek kserografii nie jest jedynym kamieniem milowym w historii rozwoju technologii biurowej, za który odpowiedzialna jest marka Xerox. Wynalazki interfejsu graficznego i myszy poczyniły ogromny postęp w wygodnym użytkowaniu, a tym samym masowej ekspansji komputerów osobistych. I tak, Xerox jest również za nie odpowiedzialny. Przeczytaj historię marki z ponad stuletnią historią.

Spis treści:

  • Xerox: jedna przełomowa innowacja obok drugiej
  • Jak Xerox stał się synonimem kopiowania
  • Xerox po stu latach
  • Historia firmy Xerox sięga 1906 roku, kiedy to firma dostarczała papier fotograficzny na rynek w Rochester w USA pod marką Haloid Company. Jednak marka stała się powszechnie znana dopiero później, kiedy w latach 60. XX wieku wywołała rewolucję w kopiowaniu za pomocą wymyślonej przez firmę kserograficznej kserokopiarki.

    W kolejnych dekadach Xerox opanował rynek z kopiarkami, a nazwa marki stała się dosłownie synonimem do kopiowania. Od tego czasu wiele się zmieniło i mimo ogromnej ilości patentów, ten technologiczny pionier czasów swojej największej sławy zdaje się mieć za sobą..

    Xerox: jedna przełomowa innowacja obok drugiej

    Xerox jest właścicielem ponad 68 000 patentów na całym świecie, z których ponad jedna czwarta jest nadal aktywnych. Zgodnie z lokalizacją patentów kluczowymi rynkami dla tej firmy są Japonia, USA i Kanada. Technologia obrazowania to jeden z głównych obszarów patentów. Jednak kopiowanie i drukowanie to nie jedyne obszary, w których Xerox toruje drogę do postępu. Przyjrzyjmy się ich przełomowym wynalazkom.Xerografie

    Zaczęło się od wynalezienia kserografii, kiedy ponad 80 lat temu Chester Clarson opatentował zasadę elektrostatycznego mocowania sproszkowanego tonera do izolującej powierzchni świata, starając się zaoferować światu prostszy i tańszy sposób kopiowania. Od powolnych płaskich płyt selenowych był tylko krok do kopiarek z obracającym się bębnem, jakie znamy dzisiaj. Zostały one wprowadzone na rynek przez Xerox w 1960 roku. 17 lat później firma wprowadziła pierwszą na świecie drukarkę laserową.

    Ethernet

    We wczesnych latach siedemdziesiątych w laboratoriach PARC inżynierowie położyli podwaliny pod dzisiejszy Internet, kiedy opracowali eksperymentalną sieć Ethernet. Technologia łączenia urządzeń lokalnych, którą Xerox oficjalnie wprowadziła wraz z DEC i Intelem w 1980 roku, szybko stała się światowym standardem.

    istock-636416860-nahled2.jpg

    Do dnia dzisiejszego gniazdko do kabla Ethernet jest integralną częścią większości urządzeń z możliwością połączenia z siecią lokalną i internetową.

    Graficzny interfejs i myszka

    Wynalazkiem, bez którego komputery osobiste prawdopodobnie nigdy nie stałyby się powszechne, jest wynalezienie interfejsu graficznego i sterowania komputerem za pomocą myszy. I tak, chociaż komputery stały się powszechnie znane głównie dzięki komputerom osobistym marki Apple, pierwszy interfejs graficzny obsługiwany myszą nie został opracowany przez inżynierów nigdzie indziej niż wspomnianym już laboratorium Xerox w Pao Alto.

    Papier elektroniczny 

    Atrament na papierze był od dawna i pod wieloma względami nadal jest najbardziej rozpowszechnionym środkiem przekazu informacji. Ma jednak jedną dużą wadę - nie nadaje się do ponownego wykorzystania (czyli jeśli nie bierzemy pod uwagę recyklingu, a jego możliwości są bardzo ograniczone w przypadku papieru). W 1975 roku Nicholas N. Sheridon opracował pierwszą wersję elektronicznego papieru w Centrum Badawczym Xerox PARC.

    Co sobie wyobrazić pod pojęciem papier elektronicznego?  

    Pierwszy, który opracowali w firmie Xerox, wyglądał i działał w następujący sposób: w gumowej obudowie został zamknięty w milionach plastikowych przewodzących kulek umieszczonych w otworach wypełnionych olejem. Jedna połowa piłki była biała, druga czarna. Za pomocą ładunku elektrycznego obracano miniaturowe kulki o średnicy poniżej 100 mikronów, tworząc wynikowy obraz na papierze elektronicznym. 

    Xerox dostrzegł w technologii większy potencjał dopiero ćwierć wieku po jej wynalezieniu. To wtedy, gdy w 2000 r. zlecił założenie spółki zależnej Gyricon Media Inc., której celem jest komercyjne rozpowszechnienie papieru elektronicznego.

    Jak Xerox stał się synonimem kopiowania

    Pierwsza własna kserokopiarka została wprowadzona przez Xerox w 1959 r. Pod nazwą Xerox 914. Wkrótce zastąpiła większość metod stosowanych do tej pory do tworzenia kopii dokumentów pisanych i drukowanych, od papieru do kopiowania, poprzez fotografię, po różne maszyny i urządzenia do tworzenie duplikatów. Maszyna stała się tak popularna, że ​​w ciągu zaledwie dwóch lat sprzedaży firma zarobiła prawie 60 milionów dolarów.

    32000832472_918cd30bf7_w-nahled2.jpg

    Dziś pierwszy model kserokopiarki Xerox jest cenionym dziełem muzealnym. (Źródko: https://www.flickr.com/photos/mwichary/32000832472)

     

    Chociaż konkurencja wkrótce pojawiła się na rynku z własnymi kopiarkami, z trudem dorównywała Xerox. Nic dziwnego, że nazwa marki szybko stała się synonimem kopiowania. Czasownik „xerować” został stopniowo zapisany w większości angielskich słowników, a nawet można go znaleźć w szanowanym Oxford English Dictionary.

    Choć mogłoby się wydawać, że z powszechnego używania nazwy marki w potocznej mowie marketerzy muszą być zachwyceni, prawdą jest ale fakt, że ten robi im raczej niedźwiedzią usługę. Każda marka stara się bowiem o pewną wyjątkowość. Celem jest, aby była dobrze zapamiętywana, ale jednocześnie klienci kojarzyli ją z konkretnymi produktami, a nie z ogólną działalnością, choć z branżą biznesową jest ściśle związana. W przypadkach, w których marka staje się powszechnie używanym określeniem, koszty marketingu muszą koniecznie wzrosnąć, co dotyczy również Xeroxa.

    Xerox po stu latach

    Urządzenia marki Xerox są wciąż synonimem dobrej jakości kopiowania i drukowania. Być może marka czasów swojej największej sławy ma już za sobą, ale na równi, w dzisiejszej konkurencji jest bardzo mało prawdopodobne, by jej ówczesny sukces mogła dziś wyrównać jakakolwiek marka.

    W ostatnich dwóch dekadach Xerox skupia się na znaczących akwizycjach innych firm, sprawnie poszerzając w ten sposób swóje portfolio produktów i usług. Na przełomie tysiącleci dzięki przyrostowi w postaci firmy Tektronix Xerox mógł zaprezentować nową serię drukarek czarno-białych i kolorowych. Wśród innych dziedzin, którymi zajął się Xerox, znalazły się m.in. rozwój oprogramowania do usług drukowania oraz rozwiązania cloudowe.

    Obecnie firma koncentruje się głównie na kompleksowych usługach drukarskich, które świadczy głównie dla sektora finansowego, rządowego, ochrony zdrowia oraz IT. Dzięki ponad 18 000 innowacyjnych patentów firma Xerox nadal może być uważana za pioniera technologicznego. O dużym znaczeniu firmy świadczy również 318. miejsce na prestiżowej liście Fortune 500.

    Podobne artykuły

    3 minuty czytania

    Canon: Historia jednej z najbardziej innowacyjnych marek na świecie

    Pierwszy aparat Canon wyprodukował w 1934 roku, aparat był uderzająco podobny do słynnych wówczas aparatów Leica, dlatego nie wzbudził on zainteresowania i nie było w tym nic ciekawego. W ciągu 85 lat istnienia firma Canon w końcu wspięła się na szczyt listy najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Dzięki ponad 3 000 patentów słusznie uważa się go za światowego lidera technologii na rynku obrazowania. Rzućmy więc okiem na historię Canona.

    Przeczytaj cały artykuł »
    3 minuty czytania

    Historia marki Dell: od montowania komputerów na kolanach do giganta technologicznego

    Dziś Dell jest jedną z największych firm technologicznych na świecie. Firma zatrudnia ponad 165 000 osób, a jej właściciele zajmują czołowe stanowiska wśród najbogatszych ludzi na świecie. Ale nie zawsze tak było. Jeszcze zanim Dell wszedł do sprzedaży drukarek i innych komponentów, jego głównym produktem były wstępnie zmontowane komputery. Pomysł ich sprzedaży zrodził się w głowie 19-letniego amerykańskiego studenta.

    Przeczytaj cały artykuł »