Historia marki Dell: od montowania komputerów na kolanach do giganta technologicznego

Dziś Dell jest jedną z największych firm technologicznych na świecie. Firma zatrudnia ponad 165 000 osób, a jej właściciele zajmują czołowe stanowiska wśród najbogatszych ludzi na świecie. Ale nie zawsze tak było. Jeszcze zanim Dell wszedł do sprzedaży drukarek i innych komponentów, jego głównym produktem były wstępnie zmontowane komputery. Pomysł ich sprzedaży zrodził się w głowie 19-letniego amerykańskiego studenta.

Komputery osobiste na miarę

Firma Dell została założona w 1984 roku - pod nazwą PC’s Limited - przez Michaela Della, który na prośbę swoich rodziców studiował medycynę przygotowawczą na Uniwersytecie Teksańskim w Austin. Firma Dell szybko zdała sobie sprawę z potencjału niestandardowych komputerów.

Istotną przewagą konkurencyjną była również niższa cena urządzeń szytych na miarę w porównaniu z gotowymi modelami oferowanymi np. Przez IBM. Biznes zaczął się rozwijać w astronomicznym tempie; już w pierwszym roku swojego istnienia przyszły Dell osiągnął obroty w wysokości 73 milionów dolarów. Komputer Turbo PC, pierwszy projektowany produkt firmy Dell, którego sprzedaż kosztuje 795 $ (dziś  około 1990 $), również wniósł znaczący wkład.

pcs_limited_turbo_pc_signed_by_michael_dell.jpg

Egzemplarz urządzenia Turbo PC podpisany przez Michała Della.

W 1987 roku firma została przekształcona w Dell (Computer Corporation). Wraz z przemianami firma zaczęła się rozszerzać na inne kraje; pierwszą bazą poza rodzimymi Stanami Zjednoczonymi była Wielka Brytania, wkrótce potem kolejne kraje europejskie.

Sukces spółki potwierdził wejście na giełdę – do emisji akcji publicznych doszło w czerwcu 1988 r., gdy założyciel miał dopiero 24 lata. Kilka lat później Michael Dell został w wieku 27 lat najmłodszym CEO, który kiedykolwiek znalazł się w rankingu 500 najbardziej wartościowych firm magazynu "Fortune". Zaledwie rok wcześniej firma wypuściła na rynek swój pierwszy model laptopa.

Era Internetu i nadejście drukarek

O tym, że Michael Dell potrafi wykorzystać okazję, świadczy fakt, że jego firma jako jedna z pierwszych wykorzystała Internet jako medium sprzedażowe. Firma Dell rozpoczęła sprzedaż online w 1996 r. (Zaledwie rok przed uruchomieniem sprzedaży internetowej Amazon). W tym czasie firma zatrudniała już ponad 8 000 osób i była korporacją międzynarodową w prawdziwym tego słowa znaczeniu.

Na początku trzeciego tysiąclecia Dell stał się największym producentem komputerów na świecie. I zaczął szukać, w jakim kierunku rozszerzyć swoją produkcję. Wybór padł na sprzęt RTV i akcesoria komputerowe. Firma rozpoczęła produkcję i sprzedaż telewizorów, odtwarzaczy mp3 oraz - we współpracy z firmą Lexmark - drukarek.

W duchu swojej tradycji wytwarzania urządzeń na różne sytuacje firma Dell wprowadziła w pierwszej fali następujące produkty:

  • Wielofunkcyjne urządzenia atramentowe (w cenie 139 USD)
  • Drukarki laserowe (239 $),
  • Drukarki laserowe o dużej pojemności (499 USD, w konfiguracji sieciowej za 839 USD).

Nie zabrakło też tonerów firmy Dell. Firma wypróbowała również innowacyjne podejście; w momencie, gdy użytkownikowi zabrakło koloru w drukarce, okno komputera przekierowało go na oficjalną stronę producenta w celu zakupu wkładów.

Wycofanie się z giełdy i gwiazdorski powrót

Każda droga do gwiazd czasem się zakręci – a dla firmy Dell przyszedł podobny moment w 2013 roku. Sprzedaż komputerów osobistych przez długi czas spadała kosztem laptopów i smartfonów, a firma musiała sobie poradzić nawet z kilkoma złymi decyzjami. Kilka lat wcześniej firma straciła kilkaset milionów dolarów z powodu wadliwie wykonanych płyt macierzystych.

Wszystko to zaowocowało tym, że w 2013 r. po latach spędzonych w radzie nadzorczej wrócił na czele firmy Michael Dell i firmę wycofał z publicznego obrotu. W tym czasie firma zmieniła swoją strategię biznesową i przejęła m.in. firmę EMC Corporation zajmującą się m.in. magazynami chmur i informatyką.

W tamtym czasie było to najdroższe przejęcie firmy technologicznej w historii; Dell zapłacił 67 miliardów dolarów za firmę EMC Corporation. Firma zainwestowała następnie kolejne 21 miliardów w badania i rozwój. Jednak ciężka praca opłaciła się - w 2018 roku Dell powrócił na giełdę i od tego czasu zyskał na wartości ponad dwukrotnie.

A Michael Dell? Oprócz prowadzenia firmy 55-letni miliarder zajmuje się również działalnością charytatywną. I na pewno nie oszczędza; Poprzez swoją fundację, którą założył wraz z żoną w 1999 roku, przez lata przekazał ponad 1,23 miliarda dolarów różnym organizacjom non-profit i programom społecznym.

Historie innych firm 
Zastanawiasz się, jak dzisiejsi producenci drukarek dotarli do miejsca, w którym dzisiaj? Przeczytaj także o historii firmy Brother, Samsung, HP czy Canon.

Bądź jako pierwszy
Najnowsze informacje o nowościach i promocjach bezpośrednio na Twój e-mail.

Podobne artykuły

Canon: Historia jednej z najbardziej innowacyjnych marek na świecie

Pierwszy aparat Canon wyprodukował w 1934 roku, aparat był uderzająco podobny do słynnych wówczas aparatów Leica, dlatego nie wzbudził on...

Historia marki Brother - od Japonii po krańce świata

Historia marki Brother sięga 1908 roku, kiedy Yasui Sewing Machine Co., były poprzednik obecnego międzynarodowego giganta, został założony...

Darmowy transportdla zarejestrowanych klientów od 149zł
Doręczenie na drugi dzieńJesteśmy naprawdę szybcy
Dożywotnia gwarancja na wkładyPo prostu wierzymy w nasze towary
Gwarancja na uszkodzenie drukarkiJeśli coś się stanie, zajmiemy się tym