Historia marki Dell: od montowania komputerów na kolanach do giganta technologicznego
Dziś Dell jest jedną z największych firm technologicznych na świecie. Firma zatrudnia ponad 165 000 osób, a jej właściciele zajmują czołowe stanowiska wśród najbogatszych ludzi na świecie. Ale nie zawsze tak było. Jeszcze zanim Dell wszedł do sprzedaży drukarek i innych komponentów, jego głównym produktem były wstępnie zmontowane komputery. Pomysł ich sprzedaży zrodził się w głowie 19-letniego amerykańskiego studenta.

Komputery osobiste na miarę
Firma Dell została założona w 1984 roku - pod nazwą PC’s Limited - przez Michaela Della, który na prośbę swoich rodziców studiował medycynę przygotowawczą na Uniwersytecie Teksańskim w Austin. Firma Dell szybko zdała sobie sprawę z potencjału niestandardowych komputerów.
Istotną przewagą konkurencyjną była również niższa cena urządzeń szytych na miarę w porównaniu z gotowymi modelami oferowanymi np. Przez IBM. Biznes zaczął się rozwijać w astronomicznym tempie; już w pierwszym roku swojego istnienia przyszły Dell osiągnął obroty w wysokości 73 milionów dolarów. Komputer Turbo PC, pierwszy projektowany produkt firmy Dell, którego sprzedaż kosztuje 795 $ (dziś około 1 990 $), również wniósł znaczący wkład.

Egzemplarz urządzenia Turbo PC podpisany przez Michała Della.
W 1987 roku firma została przekształcona w Dell (Computer Corporation). Wraz z przemianami firma zaczęła się rozszerzać na inne kraje; pierwszą bazą poza rodzimymi Stanami Zjednoczonymi była Wielka Brytania, wkrótce potem kolejne kraje europejskie.
Sukces spółki potwierdził wejście na giełdę - do emisji akcji publicznych doszło w czerwcu 1988 r., gdy założyciel miał dopiero 24 lata. Kilka lat później Michael Dell został w wieku 27 lat najmłodszym CEO, który kiedykolwiek znalazł się w rankingu 500 najbardziej wartościowych firm magazynu "Fortune". Zaledwie rok wcześniej firma wypuściła na rynek swój pierwszy model laptopa.
Era Internetu i nadejście drukarek
O tym, że Michael Dell potrafi wykorzystać okazję, świadczy fakt, że jego firma jako jedna z pierwszych wykorzystała Internet jako medium sprzedażowe. Firma Dell rozpoczęła sprzedaż online w 1996 r. (Zaledwie rok przed uruchomieniem sprzedaży internetowej Amazon). W tym czasie firma zatrudniała już ponad 8 000 osób i była korporacją międzynarodową w prawdziwym tego słowa znaczeniu.
Na początku trzeciego tysiąclecia Dell stał się największym producentem komputerów na świecie. I zaczął szukać, w jakim kierunku rozszerzyć swoją produkcję. Wybór padł na sprzęt RTV i akcesoria komputerowe. Firma rozpoczęła produkcję i sprzedaż telewizorów, odtwarzaczy mp3 oraz - we współpracy z firmą Lexmark - drukarek.
W duchu swojej tradycji wytwarzania urządzeń na różne sytuacje firma Dell wprowadziła w pierwszej fali następujące produkty:
- Wielofunkcyjne urządzenia atramentowe (w cenie 139 USD),
- Drukarki laserowe (239 USD),
- Drukarki laserowe o dużej pojemności (499 USD, w konfiguracji sieciowej za 839 USD).
Nie zabrakło też tonerów firmy Dell. Firma wypróbowała również innowacyjne podejście; w momencie, gdy użytkownikowi zabrakło koloru w drukarce, okno komputera przekierowało go na oficjalną stronę producenta w celu zakupu wkładów.
Wycofanie się z giełdy i gwiazdorski powrót
Każda droga do gwiazd czasem się zakręci - a dla firmy Dell przyszedł podobny moment w 2013 roku. Sprzedaż komputerów osobistych przez długi czas spadała kosztem laptopów i smartfonów, a firma musiała sobie poradzić nawet z kilkoma złymi decyzjami. Kilka lat wcześniej firma straciła kilkaset milionów dolarów z powodu wadliwie wykonanych płyt macierzystych.
Wszystko to zaowocowało tym, że w 2013 r. po latach spędzonych w radzie nadzorczej wrócił na czele firmy Michael Dell i firmę wycofał z publicznego obrotu. W tym czasie firma zmieniła swoją strategię biznesową i przejęła m.in. firmę EMC Corporation zajmującą się m.in. magazynami chmur i informatyką.
W tamtym czasie było to najdroższe przejęcie firmy technologicznej w historii; Dell zapłacił 67 miliardów dolarów za firmę EMC Corporation. Firma zainwestowała następnie kolejne 21 miliardów w badania i rozwój. Jednak ciężka praca opłaciła się - w 2018 roku Dell powrócił na giełdę i od tego czasu zyskał na wartości ponad dwukrotnie.
A Michael Dell? Oprócz prowadzenia firmy 55-letni miliarder zajmuje się również działalnością charytatywną. I na pewno nie oszczędza; Poprzez swoją fundację, którą założył wraz z żoną w 1999 roku, przez lata przekazał ponad 1,23 miliarda dolarów różnym organizacjom non-profit i programom społecznym.
Historie innych firm
Zastanawiasz się, jak dzisiejsi producenci drukarek dotarli do miejsca, w którym są dzisiaj? Przeczytaj także o historii firmy Brother, Samsung, HP czy Canon.
Podobne artykuły
-161982-600-600-0.jpg)
Canon: Historia jednej z najbardziej innowacyjnych marek na świecie
Pierwszy aparat Canon wyprodukował w 1934 roku, aparat był uderzająco podobny do słynnych wówczas aparatów Leica, dlatego nie wzbudził on zainteresowania i nie było w tym nic ciekawego. W ciągu 85 lat istnienia firma Canon w końcu wspięła się na szczyt listy najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Dzięki ponad 3 000 patentów słusznie uważa się go za światowego lidera technologii na rynku obrazowania. Rzućmy więc okiem na historię Canona.
Przeczytaj cały artykuł »
Historia Samsunga: w jaki sposób sprzedawca suszonych ryb i makaronu stał się największym na świecie producentem elektroniki
W 2018 roku Samsung awansował na 12. miejsce w rankingu najcenniejszych firm na świecie. W ubiegłym roku gigant z Korei Południowej świętował 80 lat od założenia, a wśród 10 najcenniejszych firm na świecie znajdują się tylko dwie, których historia sięga jeszcze głębiej. Dołącz do nas, aby dowiedzieć się, w jaki sposób sprzedawca suszonych ryb i makaronu stał się światowym liderem technologicznym.
Przeczytaj cały artykuł »