6 powodów, dlaczego praca home office nie jest dla wszystkich

6. 9. 2021

Zaczyna cię wyczerpywać praca z domu, ale nadal słyszysz tylko pozytywne reakcje z home office w Twojej okolicy? Najnowsze badania dostarczają dowodów na to, że praca w domu nie jest dla każdego.

Spis treści:

  • Praca home office - dlaczego nie jest dla każdego?
  • Kilka lat temu biuro domowe było mile widzianą korzyścią, dzięki której firmy były w stanie przyciągnąć wielu ludzi. Jednak wraz z nadejściem pandemii koronawirusa prawie wszyscy przenieśli się do domowego biura. Dlaczego taka praca nie jest dla wszystkich?

    Praca home office - dlaczego nie jest dla każdego?

    Niektórzy z nas pracują w ten sposób od ponad roku. Jednak nie tylko wśród ekspertów ds. środowiska pracy coraz częściej pojawiają się głosy, że korzyści płynące z pracy biurowej w domu są mocno przeceniane. Z jakich powodów?

    1) Trudne rozdzielenie życia osobistego i zawodowego

    Nasze zachowanie i ustawienia emocjonalne w dużej mierze zależą od środowiska, w którym się poruszamy. Mamy biuro, które wiąże się z pewną dozą stresu, który może popchnąć nas (jeśli jest rozsądna ilość) do wyższej wydajności. Dom natomiast jest dla nas bezpieczną przystanią, gdzie możemy być sobą.

    Przy home office ten podział znika - stresorem staje się nagle nasz kącik do pracy w salonie, gotując myślimy o zbliżających się terminach, a praca towarzyszy nam nawet do sypialni. I do tego wlewają się w nas obowiązki domowe.

    Nic więc dziwnego, że - między innymi, pracując w niezadowalających warunkach - liczba zaburzeń lękowych i depresji potroiła się od początku pandemii. Wiąże się to również z rosnącym napięciem między parami, które są zmuszone do wspólnej pracy w domu, co prowadzi do większej liczby separacji i rozwodów.

    Nadmierny stres może prowadzić do osłabienia układu odpornościowego i wielu chorób. O tym, jak z nim walczyć, dowiesz się w artykule Sposoby łagodzenia stresu.

    2) Brak socializacji

    Brak kontaktu z innymi ludźmi jest wymieniany jako jeden z największych mankamentów pracy w domu. Szczególnie zagrożone są osoby mieszkające samotnie. Jednak osoby mieszkające ze swoimi rodzinami również nie są poza zagrożoniem - ważna jest różnorodność w relacjach międzyludzkich.

    Chociaż twoi koledzy mogą nie być twoimi najlepszymi przyjaciółmi, małe interakcje, których doświadczasz z nimi w ciągu dnia, są absolutnie niezbędne dla twojego zdrowia psychicznego (zakładając przyjazną atmosferę w miejscu pracy). Według badań brak socjalizacji zwiększa prawdopodobieństwo rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera.

    3) Brak synergii zespołowej

    „Środowisko zespołowe” nie jest pustym konceptem korporacyjnym. To prawdziwy fenomen, gdzie ścisła współpraca zdolnych ludzi w jednym miejscu rodzi idee, na które jednostka sama by nie wpadła. Wiele pomysłów powstaje spontanicznie, na przykład w kuchni lub w drodze na lunch.

    I właśnie podczas pracy w domu brakuje tego typu interakcji. I nawet najlepsze aplikacje do czatów czy konferencji nie zastąpią ich z powodu braku spontaniczności. Zespół zdolnych ekspertów traci synergie i wartość dodaną, dla których zostali zatrudnieni.

    istock-1127397327.jpeg

    4) Niższa wydajność pracy

    Home office wydłuża czas reakcji - zadanie, które normalnie wykonujesz w biurze w kilka sekund z zapytaniem może zająć kilka godzin podczas pracy w domu. Często konieczne jest wysłanie e-maila i oczekiwanie na odpowiedź respondenta.

    Ze względu na niezadowalające środowisko (hałas, ograniczona zdolność koncentracji) znacząco spada również wydajność. Według analiz ApuTime i DAP Services, pracownicy biur domowych spędzają średnio do 2,5 godziny więcej pracy każdego dnia, niż gdyby wykonywali ją w biurze.

    Oprócz większej liczby zakłóceń, winna jest również słaba zdolność niektórych pracowników do efektywnego organizowania zadań. Kolejnym problemem jest nieznajomość metody skutecznej kontroli prokrastynacji.

    5) Wyższe koszty

    Z punktu widzenia wielu firm home office jest nadal korzyścią i dlatego nie widzi powodu, dla którego mieliby zwracać swoim pracownikom koszty prowadzenia home office. Jeśli jednak spędzamy 8 lub więcej godzin dziennie przy komputerze, opłaty sumują się za długotrwałą pracę w domu.

    Oprócz zużycia energii elektrycznej dochodzą jeszcze koszty oświetlenia, a także napojów i drobnych przekąsek, które wiele firm zapewnia swoim pracownikom.

    Ponadto często konieczne jest drukowanie. Wydatki na tonerypapier biurowy muszą być zwrócone przez pracodawcę zgodnie z prawem - ale rachunek za zużycie energii elektrycznej należy ponownie do Ciebie, podobnie jak zużycie drukarki domowej spowodowane większą liczbą wydruków.

    6) Problemy zdrowotne

    Wiele osób nie ma swojego biura domowego wyposażonego w odpowiednie meble. Krótko mówiąc, ergonomiczne krzesła i stół do pozycjonowania nie są priorytetem przy zakupie odpowiedniego sprzętu z własnego budżetu. Szczególnie w sytuacji, gdy ze względu na strach z kryzysu gospodarczego rośnie ryzyko, że stracą pracę.

    Jednak przy użyciu nieodpowiedniego sprzętu bardzo szybko pojawiają się problemy zdrowotne, takie jak przewlekły ból pleców. Mogą one z czasem przerodzić się na przykład w uszkodzenie krążków międzykręgowych.

    Czy planujesz kupić odpowiednie krzesło do pracy w domu? Wtedy dowiedz się, jak wybrać krzesło biurowe.

    Jednocześnie praca w biurze zmusza nas do przemieszczania się. Nawet krótki spacer do przystanku z domu i z przystanku do pracy poruszy nas i dotleni nasz mózg. Wtedy jesteśmy bardziej wydajni i w lepszym nastroju. Dzięki promieniom słonecznym hormon snu, melatonina, jest jednocześnie rozkładany w mózgu, dzięki czemu nie robimy się senni, kiedy przychodzimy do biura.