4 sposoby, jak skończyć z prokrastynacją

17. 12. 2019

17. grudnia 2019, 18:17 | Prokrastynacja jest często mylona z lenistwem, ale czy to prawda? Najbardziej dotyczy ona osób z wyższym wykształceniem, które pracują na wyższych stanowiskach. Przewlekłe odroczenie pracy niszczy artystów, menedżerów lub lekarzy i może prowadzić do wypalenia zawodowego, zaburzeń lękowych i depresji. Jak raz na zawsze skończyć z prokrastynacją?

Rano trzy razy wybieram drzemkę, po przyjściu do pracy siedzę godzinę przy kawie, potem przeglądam portale społecznościowe i dopiero po przerwie na lunch rozpoczynam pracę. A tu tyle rzeczy do zrobienia. Poznajecie się? Jesteś typowym prokrastynatorem.

Jak rozpoznać objawy prokrastynacji?

Typowym objawem prokrastynacji jest to, że czynność, którą wykonujesz zamiast zadań, które masz do wykonania, nie przynoszą Ci poczucia ulgi. Wręcz przeciwnie, wywołuje niepokój i pogłębia go. Prokrastynator dobrze wie, że ma do zrobienia kilka zadań i nie wyrabia się w określonym terminie, ale nie jest w stanie zająć się tym.

Przewlekłe odraczanie obowiązków jest także absurdalnie proste dzięki nowoczesnej technologii. Portale społecznościowe to tylko kilka kliknięć - a jeśli Twój pracodawca je blokuje, po prostu sięgasz telefon.

Prokrastynacja jest często spowodowana tak zwanym paraliżem decyzyjnym. Jest to sytuacja, w której nadchodzi tak wiele zadań, że dosłownie nie wiemy, co zrobić prędzej. Dlatego wolimy przeglądać Instagram, Facebook lub filmiki w Internecie.

Na szczęście dziś mamy na to kilka sposobów, jak walczyć z odwlekanie obowiązków na później.

Podziel swoją pracę na bloki

Skuteczną bronią przeciwko paraliżowi decyzyjnemu jest zwykły ołówek i bloczek papieru. Najlepiej wieczorem zapisz wszystkie zadania, które musisz wykonać następnego dnia, daj im pierwszeństwo, a na koniec ustal dokładny czas wykonania zadania.

Duże zadania podziel na mniejsze bloki, małe zadania (takie jak odpisanie na e-mail) połącz. Paraliż decyzyjny nie będzie miał szans - papier zadecyduje o twoim planie pracy.

Wykonanie zadań poszczególnych bloków połącz z metodą Pomodoro. Metoda została stworzona pod koniec lat 80. we Włoszech. Metoda składa się z podzielonej pracy na 25 minutowe bloki, a następnie 5 minutowe przerwy. Po wykonaniu czterech 25 minutowych bloków następuje przerwa na 20 minutowy odpoczynek. Odpoczywasz, aby naładować energię kognitywną (patrz poniżej).

Możesz użyć wielu aplikacji do pomiaru bloków Pomodoro. Dla smartfonów z systemem Android i iOS nadaje się na przykład Focus To-Do: Pomodoro Timer & To Do List, na pulpicie można użyć Marinara Timer. Obie aplikacje bezpłatne. Jeśli nie chcesz korzystać z aplikacji, to do odmierzania czasu możesz wykorzystać kuchenny timer w kształcie pomidora.

Ogranicz hałas i sieci społecznościowe

Największym wrogiem koncentracji portale społecznościowe - i koledzy, którzy (w przeciwieństwie do ciebie) nie w stanie skutecznie walczyć z prokrastynacją.

Własną wolą możesz ograniczyć przeglądanie Facebooka itp., ale nieustanna chęć bycia online na bieżąco powoduje utratę koncentracji. Jeśli portal społecznościowy nie jest bezpośrednio blokowany przez pracodawcę, weź sprawy w swoje ręce. Odłącz telefon od Wi-Fi i danych sieci komórkowych oraz zainstaluj jedną z aplikacji na komputerze, aby zablokować dostęp do Youtube, Instagrama i podobnych portali. Użytkownicy przeglądarki Chrome mają ulubione rozszerzenia StayFocused i Mindful Browsing.

Spróbuj wyjaśnić swoją sytuację swoim kolegom w pracy. Jeśli twoje argumenty dotyczące potrzeby koncentracji nie akceptowane, sięgnij po słuchawki. Idealnie nadają się również do biur typu open space.

sluchadla L

Słuchawki doskonałym pomocnikiem w ochronie przed nieprzyjemnym hałasem w biurze.

Wyjaśnij sobie dlaczego to wszystko robisz

Czy znasz znaczenie swojej pracy? Nie? Wtedy nic dziwnego, że szukasz wymówki, aby uniknąć zadań.

Twoja znajomość prawdziwego sensu swojej pracy bezpośrednio związana jest z twoją tendencją do prokrastynacji. Jeśli uważasz, że raport, który właśnie tworzysz, miałby jedynie zaspokojić wymagania twojego szefa, to za mało. Powodem do stworzenia takiego raportu może być staranie o lepsze gospodarowanie środkami firmy i zapewnianie lepszego poziomu usług świadczonych klientom, co w wyniku może pomóc uratować firmę, jak również klienta, dla którego twój produkt jest niezbędny.

Poznaj głębiej wizję firmy, w której pracujesz. Jak pomaga ulepszyć świat? Nawet zwykłe firmy mają swoją misję. Np. Firmy księgowe na pierwszy rzut oka prowadzą rachunki, przeprowadzają kontrole podatkowe i konsultacje. W rzeczywistości pomagają wielu przedsiębiorcom spać spokojnie, ponieważ wiedzą, że nie muszą podkreślać agendy rachunkowej, której i tak nie rozumieją.

Identyfikuj się z wizją firmy, w której pracujesz. A jeśli sam prowadzisz interesy, wyjaśnij, dlaczego się w to zaangażowałeś i jak dokładnie ułatwiasz życie swoim klientom.

Naładuj energię kognitywną

Liczne badania pokazują, że wolę można ćwiczyć podobnie jak mięśnie. Ilość woli zależy od poziomu tak zwanej energii kognitywnej - jeśli masz enegię zmusisz się nawet do nieprzyjemnych zadań. I odwrotnie, kiedy brakuje Ci energii, raczej obejrzysz ulubiony serial zamiast zająć się pracą (co nie zawsze bywa złe).

Naładuj swoją energię kognitywną ukierunkowanym odpoczynkiem. Nie przeglądając Internet, ale idąc na krótki spacer lub ćwicząc - krótko mówiąc, wszystko, co odrywa cię od ekranu i odsuwa myśli od pracy.

Dobrym przepisem na zwiększenie energii kognitywnej jest także szklanka soku lub kawałek owocu. Zawiera glukozę, która jest głównym paliwem mózgu i może (w rozsądnych ilościach) poprawić koncentrację.

Bądź jako pierwszy
Najnowsze informacje o nowościach i promocjach bezpośrednio na Twój e-mail.
Transport zawsze za darmoI na wszystko
Doręczenie na drugi dzieńJesteśmy naprawdę szybcy
Dożywotnia gwarancja na wkładyPo prostu wierzymy w nasze towary
Gwarancja na uszkodzenie drukarkiJeśli coś się stanie, zajmiemy się tym