4 sposoby, jak skończyć z prokrastynacją

17. 12. 2019

Prokrastynacja: co to jest? Często mylona jest z lenistwem, ale czy to to samo? Prokrastynacja najbardziej dotyczy osób z wyższym wykształceniem, które pracują na wyższych stanowiskach. Przewlekłe odroczenie pracy niszczy artystów, menedżerów lub lekarzy i może prowadzić do wypalenia zawodowego, zaburzeń lękowych i depresji. Jak raz na zawsze skończyć z prokrastynacją?

uvod

Spis treści:

  • Jak rozpoznać objawy prokrastynacji?
  • Podziel swoją pracę na bloki
  • Ogranicz hałas i sieci społecznościowe
  • Wyjaśnij sobie dlaczego to wszystko robisz
  • Naładuj energię kognitywną
  • Rano trzy razy wybieram drzemkę, po przyjściu do pracy siedzę godzinę przy kawie, potem przeglądam portale społecznościowe i dopiero po przerwie na lunch rozpoczynam pracę. A tu tyle rzeczy do zrobienia. Poznajecie się? Jesteś typowym prokrastynatorem.

    Jak rozpoznać objawy prokrastynacji?

    Wciąż zastanawiasz się, co to jest prokrastynacja? Typowym objawem prokrastynacji jest to, że czynności, które wykonujesz zamiast zadań, które masz do wykonania, nie przynoszą Ci poczucia ulgi. Wręcz przeciwnie, wywołują niepokój i pogłębiają go. Prokrastynator dobrze wie, że ma do zrobienia kilka zadań i nie wyrabia się w określonym terminie, ale nie jest w stanie zająć się tym.

    Przewlekłe odraczanie obowiązków jest także absurdalnie proste dzięki nowoczesnej technologii. Portale społecznościowe to tylko kilka kliknięć - a jeśli Twój pracodawca je blokuje, po prostu sięgasz po telefon.

    Prokrastynacja jest często spowodowana tak zwanym paraliżem decyzyjnym. Jest to sytuacja, w której nadchodzi tak wiele zadań, że dosłownie nie wiemy, co zrobić prędzej. Dlatego wolimy przeglądać Instagram, Facebook lub filmiki w Internecie.

    Na szczęście dziś mamy kilka sposobów na to, jak walczyć z odwlekaniem obowiązków na później.

    Podziel swoją pracę na bloki

    Skuteczną bronią przeciwko paraliżowi decyzyjnemu jest zwykły ołówek i bloczek papieru. Najlepiej wieczorem zapisz wszystkie zadania, które musisz wykonać następnego dnia, daj im pierwszeństwo, a na koniec ustal dokładny czas wykonania zadania.

    Duże zadania podziel na mniejsze bloki, małe zadania (takie jak odpisanie na e-mail) połącz. Paraliż decyzyjny nie będzie miał szans - papier zadecyduje o twoim planie pracy.

    Wykonanie zadań poszczególnych bloków połącz z metodą Pomodoro. Metoda została stworzona pod koniec lat 80. we Włoszech. Metoda składa się z podzielonej pracy na 25 minutowe bloki, a następnie 5 minutowe przerwy. Po wykonaniu czterech 25 minutowych bloków następuje przerwa na 20 minutowy odpoczynek. Odpoczywasz, aby naładować energię kognitywną (patrz poniżej).

    Możesz użyć wielu aplikacji do pomiaru bloków Pomodoro. Dla smartfonów z systemem Android i iOS nadaje się na przykład Focus To-Do: Pomodoro Timer & To Do List, na pulpicie można użyć Marinara Timer. Obie aplikacje są bezpłatne. Jeśli nie chcesz korzystać z aplikacji, to do odmierzania czasu możesz wykorzystać kuchenny timer w kształcie pomidora.

    Ogranicz hałas i sieci społecznościowe

    Największym wrogiem koncentracji są portale społecznościowe - i koledzy, którzy (w przeciwieństwie do ciebie) nie są w stanie skutecznie walczyć z prokrastynacją.

    Własną wolą możesz ograniczyć przeglądanie Facebooka itp., ale nieustanna chęć bycia online na bieżąco powoduje utratę koncentracji. Jeśli portal społecznościowy nie jest bezpośrednio blokowany przez pracodawcę, weź sprawy w swoje ręce. Odłącz telefon od Wi-Fi i danych sieci komórkowych oraz zainstaluj jedną z aplikacji na komputerze, aby zablokować dostęp do Youtube, Instagrama i podobnych portali. Użytkownicy przeglądarki Chrome mają ulubione rozszerzenia StayFocusedMindful Browsing.

    Spróbuj wyjaśnić swoją sytuację swoim kolegom w pracy. Jeśli twoje argumenty dotyczące potrzeby koncentracji nie są akceptowane, sięgnij po słuchawki. Idealnie nadają się również do biur typu open space.

    sluchadla L

    Słuchawki są doskonałym pomocnikiem w ochronie przed nieprzyjemnym hałasem w biurze.

    Wyjaśnij sobie dlaczego to wszystko robisz

    Czy znasz znaczenie swojej pracy? Nie? Wtedy nic dziwnego, że szukasz wymówki, aby uniknąć zadań.

    Twoja znajomość prawdziwego sensu swojej pracy bezpośrednio związana jest z twoją tendencją do prokrastynacji. Jeśli uważasz, że raport, który właśnie tworzysz, miałby jedynie zaspokoić wymagania twojego szefa, to za mało. Powodem do stworzenia takiego raportu może być staranie o lepsze gospodarowanie środkami firmy i zapewnianie lepszego poziomu usług świadczonych klientom, co w wyniku może pomóc uratować firmę, jak również klienta, dla którego twój produkt jest niezbędny.

    Poznaj głębiej wizję firmy, w której pracujesz. Jak pomaga ulepszyć świat? Nawet zwykłe firmy mają swoją misję. Np. firmy księgowe na pierwszy rzut oka prowadzą rachunki, przeprowadzają kontrole podatkowe i konsultacje. W rzeczywistości pomagają wielu przedsiębiorcom spać spokojnie, ponieważ wiedzą, że nie muszą podkreślać agendy rachunkowej, której i tak nie rozumieją.

    Identyfikuj się z wizją firmy, w której pracujesz. A jeśli sam prowadzisz interesy, wyjaśnij, dlaczego się w to zaangażowałeś i jak dokładnie ułatwiasz życie swoim klientom.

    Naładuj energię kognitywną

    Liczne badania pokazują, że wolę można ćwiczyć podobnie, jak mięśnie. Ilość woli zależy od poziomu tak zwanej energii kognitywnej - jeśli masz enegię, zmusisz się nawet do nieprzyjemnych zadań. I odwrotnie, kiedy brakuje Ci energii, raczej obejrzysz ulubiony serial zamiast zająć się pracą (co nie zawsze bywa złe).

    Naładuj swoją energię kognitywną ukierunkowanym odpoczynkiem. Nie przeglądając Internet, ale idąc na krótki spacer lub ćwicząc - krótko mówiąc, wszystko, co odrywa cię od ekranu i odsuwa myśli od pracy.

    Dobrym przepisem na zwiększenie energii kognitywnej jest także szklanka soku lub kawałek owocu. Zawiera glukozę, która jest głównym paliwem mózgu i może (w rozsądnych ilościach) poprawić koncentrację.