5 zasad zarządzania czasem
Jeśli wiecznie czegoś nie nadążasz, powinieneś nauczyć się podstawowych zasad zarządzania czasem. Terminowość nadal może być tolerowana, jeśli chodzi o pracę, która dotyczy tylko Ciebie. Gorzej, gdy swojemu przełożonemu przekazujesz niedokończone zadanie za 5 dwunasta. Jakie zasady pomogą Ci dotrzymać terminów?
Planuj trzeźwo
Co nie znaczy, że nie możesz wypić kieliszek, ale z drugiej strony nic nie powinno być przesadzone. Ani praca, ani picie. Julian Tuwim ujął to w następujący sposób:
„Różnica między wielbłądem i człowiekiem: wielbłąd może pracować przez tydzień nie pijąc, człowiek może przez tydzień pić nie pracująć.“
Nie przeceniaj własnej siły: zaplanuj zadania, które czekają na Ciebie na następny dzień, tak aby można je było wykonać. Z pewnością dzięki swojemu doświadczeniu już wiesz, ile czasu zajmie Ci każda czynność i ile godzin naprawdę możesz pracować.
Lepiej zaplanuj mniej zadań i zachowaj pewną ilość czasu - na wypadek, gdyby sprawy nie potoczyły się zgodnie z planem. Aby zaplanować, użyj notatnika lub aplikacji, w której zapisujesz każde nadchodzące zadanie.
Wskazówki dotyczące aplikacji: Toggl
Toggl tzw. aplikacja śledząca - mierzy, ile czasu zajmuje Ci każda czynność. Podstawowa wersja jest darmowa i za kilka minut nauczysz się z niej korzystać. Podstawą są tzw projekty, które następnie mierzą czas trwania poszczególnych działań.
Projekty możesz odróżnić od siebie kolorami - na pierwszy rzut oka widać, ile czasu spędzasz w administracji a ile czasu tak naprawdę pracujesz. Możesz także grupować projekty dla różnych klientów (jest to przydatne, jeśli pracujesz dla wielu klientów). Możesz również łatwo wygenerować przegląd przepracowanych godzin w określonym czasie.
Ustaw swoje priorytety
Zdecyduj, co jest ważne. Unikaj próby zrobienia wszystkiego. Nie odniesiesz sukcesu; ponadto odczujesz presję i wiedząc, ile pracy czeka na ciebie, będziesz miał większą tendencję do zwlekania.
Nastąpić może również tzw. paraliż decyzyjny: po prostu spędzasz więcej czasu na myśleniu o tym, co robić, niż nad samą pracą. Jeśli termin zakończenia wyznaczonego zadania musi być gotowy, nie wolno dłużej go odkładać. Z kolei niektóre mniej istotne czynności można odłożyć dopiero na następny dzień. Oczywiście jest to idealne rozwiązanie, jeśli nie wykonasz zadań w dniu ich oddania.
Jeśli musisz wykonać trudne zadanie, możesz poprosić o pomoc, jeśli ktoś taki jest pod ręką. Naucz się odrzucać zamówienia i zadania, takie jak „Dostarcz A.S.A.P. albo było wczoraj późno.”
Wskazówka dotycząca aplikacji: Asana
Asana to jedno z najlepszych narzędzi do organizowania zadań. Wersja podstawowa (bezpłatna) pozwala na uporządkowanie pracy w różne zadania i przypisanie im terminów, kiedy trzeba je zakończyć. Asana nadaje się również dla managerów projektów - w aplikacji można m.in. wyświetlić Progres projektu.
Jak zwykle w aplikacjach do zarządzania czasem, w Asanie możesz filtrować poszczególne zadania lub wyświetlać je w różnych trybach. Aplikacja wyśle Ci również każdego ranka podsumowanie zadań na dany dzień.
Naucz się dotrzymywać kroku
Program pracy trzeba odpowiednio wypełnić, musi ci też zostać czas na odpoczynek. Nie jest dobrze mieć pracy w danym momencie aż nad głową, ale równie źle jest nie mieć żadnych zadań. Nicnierobienie zabija kreatywność.
Spróbuj wyeliminować wszelkie drobne zakłócenia. Zapomnij o przeglądaniu sieci społecznościowych lub rozmowach ze współpracownikami. Wyrywają cię z koncentracji. Pamiętaj jednak aby od czasu do czasu robić przerwy, aby coś zjeść, napić się lub przeciągnąć.
Mała sugestia:
Nie możesz zignorować migającego ekranu smartfona? Spróbuj przeczytać Puls od króla horrorów Stephena Kinga. Może wyleczy cię raz na zawsze z uzależnienia od „magicznego” pudełka. Lub zainstaluj aplikację Forest. Przekonasz się, że rehabilitacja może również odbywać się w zabawny sposób.
Wskazówka dotycząca aplikacji: Freedom
Freedom umożliwia blokowanie na określony czas wszelkich zakłócających elementów elektronicznych: portali społecznościowych, stron internetowych niezwiązanych z Twoją pracą, aplikacji - lub czasowe blokowanie dostępu do Internetu. Zarówno na komputerze, jak i na smartfonie.
Freedom oferuje precyzyjne ustawienia czasu blokowania, pozwala mierzyć czas spędzany na urządzeniach, a nawet odtwarza muzykę dla lepszej koncentracji.
Jedynym minusem jest to, że aplikacja nie jest darmowa: po 7-dniowym okresie próbnym musisz się zalogować i opłacić. Twoja miesięczna subskrypcja kosztuje 6,99 USD, roczna subskrypcja kosztuje 29 USD.
Zastosuj w praktyce zasadę Pareta
Zasada Pareta mówi generalnie, że 80 % wyników to wynik 20 % wejść. Dotyczy to również zarządzania czasem. W praktyce oznacza to wtedy, że ma sens szukać tych 20 % pracy, która generuje 80 % twoich dochodów. Ewentualnie konieczne jest znalezienie przyczyn niepowodzeń, po których zniknie 80 % problemów.
Jeśli zauważysz w swojej działalności znaczącą zmianę, będzie ci się lepiej pracować. Dzięki temu zwiększysz swoją wydajność, a pracy będziesz poświęcać znacznie mniej czasu. Albo tak samo, ale będziesz zarabiał więcej. A o pieniądze chodzi dopiero w pierwszej kolejności, nie?!
Zaprzyjaźnij się z budzikiem
Sprawdź, czy jesteś skowronkiem lub sową i odpowiednio ustaw odpowiedni rytm dnia. Opóźnione wstawanie zawsze prowadzi do kryzysu. Naucz się więc prostej zasady - gdy tylko zadzwoni budzik, wstawaj automatycznie.