Psychologia kolorów: jak działają kolory i na co zwracać uwagę podczas ich drukowania?

05. 11. 2021

4. listopada 2021, 13:09 | Czy podejmujesz decyzje w oparciu o rozsądek lub emocje? Chociaż prawdopodobnie postawisz na pierwszą opcję w swojej odpowiedzi, wiele badań psychologicznych wskazuje na drugą opcję. Ludzie istotami emocjonalnymi, a ich aktualny nastrój zmienia się na przykład pod wpływem kolorów, które widzą. Jak właściwie wykorzystać materiały promocyjne?

Polecane produkty z naszej oferty

Treść artykułu:

Na początek mała teoria: wszystkie odcienie, które dostrzega ludzkie oko - do 10 milionów kolorów - częścią tak zwanego spektrum kolorów określonego przez długości fal od 380 do 750 nm (każdy kolor to światło o określonej długości fali).

Kolory poza tym spektrum niewidoczne dla ludzi, ale na przykład owady i ptaki widzą również kolory ultrafioletowe dzięki wyspecjalizowanym komórkom emitującym światło w oku.

spectrum kolorów

Autor: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1130537

Spektrum kolorów: fioletowy koniec odpowiada długości fali 380 nm, kolory o krótszej długości fali określane jako ultrafiolet; czerwony koniec odpowiada długości 750 nm, odcienie o większej długości fali nazywane podczerwienią.

Jak kolory wpływają na Ciebie?

Psychologia kolorów zajmuje się wpływem różnych odcieni na naszą spostrzegawczość i stan emocjonalny. Wiedza z tej dziedziny jest szeroko wykorzystywana m.in. przy planowaniu elewacji i wnętrz, imprezach sportowych czy kampaniach reklamowych.

Powód jest prosty - łącząc kolory z produktami, klienci tworzą z produktem pewną emocjonalną relację. A według badań nawet niektóre odcienie mogą skłonić osobę do spontanicznego zakupu, np. przy kasie samoobsługowej.

Emocje związane z kolorami pochodzą zarówno z podłoża biologicznego, jak i kultury. W ten sposób członkowie różnych cywilizacji mogą ująć ten sam kolor w różny sposób. Podczas gdy dla Europejczyków biel jest kolorem czystości, Japończycy postrzegają jako uosobienie śmierci. Duży wpływ mają również osobiste doświadczenia i preferencje jednostek.

Na przykład ponadprzeciętna liczba ludzi preferuje kolor niebieski i zielony, co prawdopodobnie jest dane ewolucyjnie. Te kolory były ważne dla przetrwania w przeszłości (niebieski = woda, zielony = pokarm roślinny lub schronienie). Natomiast w przypadku żywności i napojów jasny niebieski może wywołać opór - niebieskawy kolor wskazuje na możliwą pleśń.

Poszczególne kolory można podzielić na:

  • Ciepłe kolory - aktywizujący charakter; mają również efekt placebo, gdzie na przykład jasnoczerwone i pomarańczowe tabletki mogą pobudzić osobę, nie zawierając substancji czynnej. Należą tu czerwień, żółć zieleń oraz różne odcienie pomarańczy.
  • Zimne kolory - działają kojąco, efekt placebo uspokaja; Zimny kolory to odcienie niebieskiego i fioletu oraz ciemnozielone.
  • Kolory neutralne - odcienie dopełniające, które powstają poprzez mieszanie kolorów ciepłych i zimnych. Wśród nich znajdują się m.in. odcienie szarości, bieli, beżu i kremu.

Wybór koloru ma kluczowe znaczenie dla komunikacji korporacyjnej i postrzegania produktu, np. jak drukować wizytówki i ulotki. Przykładem jest McDonald's, który zwiększył sprzedaż o 5,5% w latach 2018-2019 jako przejście z czerwonego na zielony. Zdaniem ekspertów ds. marketingu, postrzeganie zieleni jako „zdrowego” koloru odgrywało dużą rolę, sprawiając, że klienci chętniej wydawali więcej pieniędzy na fast foody.

Znaczenie koloru w marketingu

Jak niektóre kolory odnoszą się do różnych emocji? A jakich odcieni użyć, jeśli chcesz, aby Twoje usługi lub produkty były postrzegane przez klientów jako niezawodne?

Czerwony:

  • emocje: pasja, siła, ekscytacja, złość, szybkość.

Żółty:

  • emocje: szczęści,
  • cechy: niższa jakość, tani produkt.

Zielony:

  • emocje: zdrowie, zazdrość,
  • cechy: droższy produkt, produkt ekologiczny.

Modry:

  • emocje: męskość, kompetencje,
  • cechy: wysokiej jakości, niezawodny produkt.

Różowy:

  • emocje: wyrafinowanie, kobiecość, szczerość.
jakie kolory

Fioletowy:

  • emocje: władza, siła.

Pomarańczowy

  • emocje: czułość, podekscytowanie.

Czarny:

  • emocje: smutek, strach, śmierć,
  • cechy: produkt luksusowy.

Biały:

  • emocje: szczęście, czystość.

Kolory podczas drukowania

Drukując materiały promocyjne, pamiętaj, że nie wszystkie kolory, które widzisz na ekranie, zostaną identycznie wydrukowane przez drukarkę. Urządzenia elektroniczne wykorzystują tzw. tryb RGB i tworzą indywidualne odcienie komponując biel, zieleń, czerwień i błękit.

Drukarki działają jednak na zasadzie trybu CMYK, w którym poszczególne kolory tworzone przez „odejmowanie” kolorów czarnego, żółtego, magenta i cyjan (porównywanie kolorów RGB i CMYK na naszym blogu!). Oznacza to między innymi, że konwencjonalne drukarki nie drukują odcieni jasnożółtego, różowego i zielonego i zastępują je ciemniejszymi wariantami.

Może to jednak spowodować znaczną zmianę w postrzeganiu oferowanych usług - podczas gdy jasnozielony jest zachęcający, ciemnozielony jest bardziej uspokajający. Aby rozwiązać ten problem, użyj specjalnych drukarek z tonerem heksachromowym, które zawierają łącznie sześć kolorów (zamiast standardowych czterech).

Bądź jako pierwszy
Najnowsze informacje o nowościach i promocjach bezpośrednio na Twój e-mail.

Podobne artykuły

RGB vs. CMYK: Jak uzyskać najlepsze wyniki drukowania?

Wyobraź sobie, że drukujesz ważną prezentację na spotkanie. Z pozoru nic trudnego - wystarczy tylko wydrukować. Ale potem zauważasz, że...

19. 4. 2021  Przeczytaj cały artykuł »

Transport od 13.90 zł

do paczkomatu

Dostawa w ciągu 48 godzin

Jesteśmy naprawdę szybcy

Masz z nami czas

Możesz zwrócić towar w ciągu 30 dni

Nagrodzimy Cię

Za każdy zakup otrzymasz punkty lojalnościowe