Psychologia kolorów: jak działają kolory i na co zwracać uwagę podczas ich drukowania?
Czy podejmujesz decyzje w oparciu o rozsądek lub emocje? Chociaż prawdopodobnie postawisz na pierwszą opcję w swojej odpowiedzi, wiele badań psychologicznych wskazuje na drugą opcję. Ludzie są istotami emocjonalnymi, a ich aktualny nastrój zmienia się na przykład pod wpływem kolorów, które widzą. Jak właściwie wykorzystać materiały promocyjne?
Na początek mała teoria: wszystkie odcienie, które dostrzega ludzkie oko - do 10 milionów kolorów - są częścią tak zwanego spektrum kolorów określonego przez długości fal od 380 do 750 nm (każdy kolor to światło o określonej długości fali).
Kolory poza tym spektrum są niewidoczne dla ludzi, ale na przykład owady i ptaki widzą również kolory ultrafioletowe dzięki wyspecjalizowanym komórkom emitującym światło w oku.
Autor: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1130537
Spektrum kolorów: fioletowy koniec odpowiada długości fali 380 nm, kolory o krótszej długości fali określane są jako ultrafiolet; czerwony koniec odpowiada długości 750 nm, odcienie o większej długości fali nazywane są podczerwienią.
Jak kolory wpływają na Ciebie?
Psychologia kolorów zajmuje się wpływem różnych odcieni na naszą spostrzegawczość i stan emocjonalny. Wiedza z tej dziedziny jest szeroko wykorzystywana m.in. przy planowaniu elewacji i wnętrz, imprezach sportowych czy kampaniach reklamowych.
Powód jest prosty - łącząc kolory z produktami, klienci tworzą z produktem pewną emocjonalną relację. A według badań nawet niektóre odcienie mogą skłonić osobę do spontanicznego zakupu, np. przy kasie samoobsługowej.
Emocje związane z kolorami pochodzą zarówno z podłoża biologicznego, jak i kultury. W ten sposób członkowie różnych cywilizacji mogą ująć ten sam kolor w różny sposób. Podczas gdy dla Europejczyków biel jest kolorem czystości, Japończycy postrzegają ją jako uosobienie śmierci. Duży wpływ mają również osobiste doświadczenia i preferencje jednostek.
Na przykład ponadprzeciętna liczba ludzi preferuje kolor niebieski i zielony, co prawdopodobnie jest dane ewolucyjnie. Te kolory były ważne dla przetrwania w przeszłości (niebieski = woda, zielony = pokarm roślinny lub schronienie). Natomiast w przypadku żywności i napojów jasny niebieski może wywołać opór - niebieskawy kolor wskazuje na możliwą pleśń.
Poszczególne kolory można podzielić na:
- Ciepłe kolory - aktywizujący charakter; mają również efekt placebo, gdzie na przykład jasnoczerwone i pomarańczowe tabletki mogą pobudzić osobę, nie zawierając substancji czynnej. Należą tu czerwień, żółć zieleń oraz różne odcienie pomarańczy.
- Zimne kolory - działają kojąco, efekt placebo uspokaja; Zimny kolory to odcienie niebieskiego i fioletu oraz ciemnozielone.
- Kolory neutralne - odcienie dopełniające, które powstają poprzez mieszanie kolorów ciepłych i zimnych. Wśród nich znajdują się m.in. odcienie szarości, bieli, beżu i kremu.
Wybór koloru ma kluczowe znaczenie dla komunikacji korporacyjnej i postrzegania produktu, np. jak drukować wizytówki i ulotki. Przykładem jest McDonald's, który zwiększył sprzedaż o 5,5% w latach 2018-2019 jako przejście z czerwonego na zielony. Zdaniem ekspertów ds. marketingu, postrzeganie zieleni jako „zdrowego” koloru odgrywało dużą rolę, sprawiając, że klienci chętniej wydawali więcej pieniędzy na fast foody.
Znaczenie koloru w marketingu
Jak niektóre kolory odnoszą się do różnych emocji? A jakich odcieni użyć, jeśli chcesz, aby Twoje usługi lub produkty były postrzegane przez klientów jako niezawodne?
Czerwony:
- emocje: pasja, siła, ekscytacja, złość, szybkość.
Żółty:
- emocje: szczęści,
- cechy: niższa jakość, tani produkt.
Zielony:
- emocje: zdrowie, zazdrość,
- cechy: droższy produkt, produkt ekologiczny.
Modry:
- emocje: męskość, kompetencje,
- cechy: wysokiej jakości, niezawodny produkt.
Różowy:
- emocje: wyrafinowanie, kobiecość, szczerość.
Fioletowy:
- emocje: władza, siła.
Pomarańczowy
- emocje: czułość, podekscytowanie.
Czarny:
- emocje: smutek, strach, śmierć,
- cechy: produkt luksusowy.
Biały:
- emocje: szczęście, czystość.
Kolory podczas drukowania
Drukując materiały promocyjne, pamiętaj, że nie wszystkie kolory, które widzisz na ekranie, zostaną identycznie wydrukowane przez drukarkę. Urządzenia elektroniczne wykorzystują tzw. tryb RGB i tworzą indywidualne odcienie komponując biel, zieleń, czerwień i błękit.
Drukarki działają jednak na zasadzie trybu CMYK, w którym poszczególne kolory są tworzone przez „odejmowanie” kolorów czarnego, żółtego, magenta i cyjan (porównywanie kolorów RGB i CMYK na naszym blogu!). Oznacza to między innymi, że konwencjonalne drukarki nie drukują odcieni jasnożółtego, różowego i zielonego i zastępują je ciemniejszymi wariantami.
Może to jednak spowodować znaczną zmianę w postrzeganiu oferowanych usług - podczas gdy jasnozielony jest zachęcający, ciemnozielony jest bardziej uspokajający. Aby rozwiązać ten problem, użyj specjalnych drukarek z tonerem heksachromowym, które zawierają łącznie sześć kolorów (zamiast standardowych czterech).
Podobne artykuły
Co oznacza rozdzielczość DPI podczas drukowania i jak wybrać odpowiednią drukarkę?
Większość kupujących wybiera drukarkę domową lub biurową według ceny, podczas gdy mniejszość patrzy na szybkość drukowania i zużycie kolorów. Ale prawie nikt nie bierze pod uwagę wartość DPI. Określa ona, jak dobry będzie wynikowy wydruk. Dowiedz się dokładnie, co oznacza DPI i jak postępować zgodnie z nim przy wyborze drukarki.
Przeczytaj cały artykuł »Jak wydrukować etykiety, wizytówki i inne materiały promocyjne?
Potrzebujesz szybko przetworzyć i wydrukować materiały reklamowe, a copy centrum nie jest pod ręką lub po prostu brakuje Ci czasu? Nie martw się, dziś możesz samodzielnie wydrukować wizytówki i ulotki - nawet na zwykłej drukarce. Dowiedz się, jak tworzyć materiały promocyjne, za które nie będziesz się wstydzić.
Przeczytaj cały artykuł »