Psychologia kolorów: jak działają kolory i na co zwracać uwagę podczas ich drukowania?

5. 11. 2021

Czy podejmujesz decyzje w oparciu o rozsądek lub emocje? Chociaż prawdopodobnie postawisz na pierwszą opcję w swojej odpowiedzi, wiele badań psychologicznych wskazuje na drugą opcję. Ludzie są istotami emocjonalnymi, a ich aktualny nastrój zmienia się na przykład pod wpływem kolorów, które widzą. Jak właściwie wykorzystać materiały promocyjne?

Spis treści:

  • Jak kolory wpływają na Ciebie?
  • Znaczenie koloru w marketingu
  • Kolory podczas drukowania
  • Na początek mała teoria: wszystkie odcienie, które dostrzega ludzkie oko - do 10 milionów kolorów - są częścią tak zwanego spektrum kolorów określonego przez długości fal od 380 do 750 nm (każdy kolor to światło o określonej długości fali).

    Kolory poza tym spektrum są niewidoczne dla ludzi, ale na przykład owady i ptaki widzą również kolory ultrafioletowe dzięki wyspecjalizowanym komórkom emitującym światło w oku.

    spectrum kolorów

    Autor: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1130537

    Spektrum kolorów: fioletowy koniec odpowiada długości fali 380 nm, kolory o krótszej długości fali określane są jako ultrafiolet; czerwony koniec odpowiada długości 750 nm, odcienie o większej długości fali nazywane są podczerwienią.

    Jak kolory wpływają na Ciebie?

    Psychologia kolorów zajmuje się wpływem różnych odcieni na naszą spostrzegawczość i stan emocjonalny. Wiedza z tej dziedziny jest szeroko wykorzystywana m.in. przy planowaniu elewacji i wnętrz, imprezach sportowych czy kampaniach reklamowych.

    Powód jest prosty - łącząc kolory z produktami, klienci tworzą z produktem pewną emocjonalną relację. A według badań nawet niektóre odcienie mogą skłonić osobę do spontanicznego zakupu, np. przy kasie samoobsługowej.

    Emocje związane z kolorami pochodzą zarówno z podłoża biologicznego, jak i kultury. W ten sposób członkowie różnych cywilizacji mogą ująć ten sam kolor w różny sposób. Podczas gdy dla Europejczyków biel jest kolorem czystości, Japończycy postrzegają ją jako uosobienie śmierci. Duży wpływ mają również osobiste doświadczenia i preferencje jednostek.

    Na przykład ponadprzeciętna liczba ludzi preferuje kolor niebieski i zielony, co prawdopodobnie jest dane ewolucyjnie. Te kolory były ważne dla przetrwania w przeszłości (niebieski = woda, zielony = pokarm roślinny lub schronienie). Natomiast w przypadku żywności i napojów jasny niebieski może wywołać opór - niebieskawy kolor wskazuje na możliwą pleśń.

    Poszczególne kolory można podzielić na:

    • Ciepłe kolory - aktywizujący charakter; mają również efekt placebo, gdzie na przykład jasnoczerwone i pomarańczowe tabletki mogą pobudzić osobę, nie zawierając substancji czynnej. Należą tu czerwień, żółć zieleń oraz różne odcienie pomarańczy.
    • Zimne kolory - działają kojąco, efekt placebo uspokaja; Zimny kolory to odcienie niebieskiego i fioletu oraz ciemnozielone.
    • Kolory neutralne - odcienie dopełniające, które powstają poprzez mieszanie kolorów ciepłych i zimnych. Wśród nich znajdują się m.in. odcienie szarości, bieli, beżu i kremu.

    Wybór koloru ma kluczowe znaczenie dla komunikacji korporacyjnej i postrzegania produktu, np. jak drukować wizytówki i ulotki. Przykładem jest McDonald's, który zwiększył sprzedaż o 5,5% w latach 2018-2019 jako przejście z czerwonego na zielony. Zdaniem ekspertów ds. marketingu, postrzeganie zieleni jako „zdrowego” koloru odgrywało dużą rolę, sprawiając, że klienci chętniej wydawali więcej pieniędzy na fast foody.

    Znaczenie koloru w marketingu

    Jak niektóre kolory odnoszą się do różnych emocji? A jakich odcieni użyć, jeśli chcesz, aby Twoje usługi lub produkty były postrzegane przez klientów jako niezawodne?

    Czerwony:

    • emocje: pasja, siła, ekscytacja, złość, szybkość.

    Żółty:

    • emocje: szczęści,
    • cechy: niższa jakość, tani produkt.

    Zielony:

    • emocje: zdrowie, zazdrość,
    • cechy: droższy produkt, produkt ekologiczny.

    Modry:

    • emocje: męskość, kompetencje,
    • cechy: wysokiej jakości, niezawodny produkt.

    Różowy:

    • emocje: wyrafinowanie, kobiecość, szczerość.
    jakie kolory

    Fioletowy:

    • emocje: władza, siła.

    Pomarańczowy

    • emocje: czułość, podekscytowanie.

    Czarny:

    • emocje: smutek, strach, śmierć,
    • cechy: produkt luksusowy.

    Biały:

    • emocje: szczęście, czystość.

    Kolory podczas drukowania

    Drukując materiały promocyjne, pamiętaj, że nie wszystkie kolory, które widzisz na ekranie, zostaną identycznie wydrukowane przez drukarkę. Urządzenia elektroniczne wykorzystują tzw. tryb RGB i tworzą indywidualne odcienie komponując biel, zieleń, czerwień i błękit.

    Drukarki działają jednak na zasadzie trybu CMYK, w którym poszczególne kolory są tworzone przez „odejmowanie” kolorów czarnego, żółtego, magenta i cyjan (porównywanie kolorów RGB i CMYK na naszym blogu!). Oznacza to między innymi, że konwencjonalne drukarki nie drukują odcieni jasnożółtego, różowego i zielonego i zastępują je ciemniejszymi wariantami.

    Może to jednak spowodować znaczną zmianę w postrzeganiu oferowanych usług - podczas gdy jasnozielony jest zachęcający, ciemnozielony jest bardziej uspokajający. Aby rozwiązać ten problem, użyj specjalnych drukarek z tonerem heksachromowym, które zawierają łącznie sześć kolorów (zamiast standardowych czterech).

    Podobne artykuły

    3 minuty czytania

    RGB vs. CMYK: Jak uzyskać najlepsze wyniki drukowania?

    Wyobraź sobie, że drukujesz ważną prezentację na spotkanie. Z pozoru nic trudnego - wystarczy tylko wydrukować. Ale potem zauważasz, że kolory na drukowanych materiałach nie pasują do siebie. W porównaniu z plikiem źródłowym nie są one tak wyraźne i na przykład jasna zieleń oryginału została zastąpiona ciemniejszym odcieniem. Jaką rolę odgrywają w tym modele kolorów RGB i CMYK, a przede wszystkim - jak uzyskać te same kolory, co na ekranie?

    Przeczytaj cały artykuł »
    uvod 4 minuty czytania

    Co oznacza rozdzielczość DPI podczas drukowania i jak wybrać odpowiednią drukarkę?

    Większość kupujących wybiera drukarkę domową lub biurową według ceny, podczas gdy mniejszość patrzy na szybkość drukowania i zużycie kolorów. Ale prawie nikt nie bierze pod uwagę wartość DPI. Określa ona, jak dobry będzie wynikowy wydruk. Dowiedz się dokładnie, co oznacza DPI i jak postępować zgodnie z nim przy wyborze drukarki.

    Przeczytaj cały artykuł »