Jak wydrukować etykiety, wizytówki i inne materiały promocyjne?

17. 5. 2021

Potrzebujesz szybko przetworzyć i wydrukować materiały reklamowe, a copy centrum nie jest pod ręką lub po prostu brakuje Ci czasu? Nie martw się, dziś możesz samodzielnie wydrukować wizytówki i ulotki - nawet na zwykłej drukarce. Dowiedz się, jak tworzyć materiały promocyjne, za które nie będziesz się wstydzić.

Spis treści:

  • Przetwarzanie projektów graficznych
  • Wybierz odpowiedni papier
  • Ustawienia zadania drukowania i druk testowy
  • Ważne jest pierwsze wrażenie. I dotyczy to nie tylko kontaktu osobistego, ale także pośredniego - np. poprzez wizytówki materiałów reklamowych, na których oprócz ulotek znajdują się także wizytówki i identyfikatory. Ich produkcja jest stosunkowo prosta, wręcz przeciwnie, tworzenia broszur składanych lub wielostronicowych zalecamy pozostawić profesjonalistom.

    Tworzenie materiałów promocyjnych składa się z kilku etapów:

    1. odpowiedniego formatu i opracowanie projektu graficznego,
    2. wybór papieru,
    3. konfiguracja zadania drukowania i wydruk testowy
    4. wydruk materiałów propagacyjnych.

    W poniższych akapitach powiemy coś dla każdego z tych punktów.

    Przetwarzanie projektów graficznych

    Podczas przetwarzania materiałów promocyjnych, nie możesz obejść się bez wysokiej jakości projektu graficznego. Możesz również projektować wizytówki i broszury w powszechnie używanych programach biurowych - na przykład MS PowerPoint lub MS Word oferują szereg szablonów, które możesz znaleźć w bazie danych programu lub pobrać je online (wizytówki, ulotki). Popularna aplikacja Canva oferuje również szereg szablonów, zarówno do wizytówek, jak i ulotek.

    W obu aplikacjach znajdziesz szereg elementów graficznych, które do projektu włożysz prostym przeciągnięciem. Sterowanie jest bardzo intuicyjne, zobacz wideo poniżej.

    WIDEO: instrukcja tworzenia wizytówki w MS PowerPoint

    WIDEO: instrukcje tworzenia ulotki w serwisie Canva

    Zwróć uwagę na prawidłowy format materiałów promocyjnych. W przypadku wizytówek standardem jest tzw. Format EURO o wymiarach 85 × 54 mm, w przypadku ulotek stosuje się papiery o rozmiarach od A6 do A3.

    Ważne jest również, aby mieć wystarczającą rozdzielczość przetwarzanych propozycji. Oznacza to, że w przypadku drukowania ulotki A4 (210 x 297 mm) przygotowana grafika musi mieć co najmniej następujące wymiary; jeśli są mniejsze, jakość ostatecznego wydruku się obniży.

    Upewnij się również, że zawartość nie koliduje z krawędziami (chyba że masz drukarkę bez obramowania). Z reguły elementy graficzne i tekst powinny znajdować się co najmniej 3 do 5 mm od krawędzi.

    Wybierz odpowiedni papier

    Zwykły papier (80 g/m2) świetnie nadaje się do drukowania dokumentów biurowych, ale nie nadaje się do materiałów promocyjnych - jest zbyt cienki i łatwo się gniecie. Do wydruku ulotek wybieraj papiery o gramaturze około 160 g/m2, dla wizytówek osiągaj gramaturę od 200 do 300 g/m2.

    Ważna jest także wykończenie. Papier kredowy ma matowy, luksusowy wygląd i jest najczęściej stosowany do wizytówek. Możesz jednak również skorzystać z błyszczącego papieru, który jest powszechny w broszurach i ulotkach. Zawsze jednak sprawdź, czy z danym typem (i gramaturą) papieru poradzi sobie twoja drukarka. Informacje te znajdziesz typowo w instrukcji dostarczonej wraz z urządzeniem.

    istock-939418998.jpg

    Ustawienia zadania drukowania i druk testowy

    Czy masz przygotowane dokumenty, papier na tacy? Możesz zacząć drukować – czyli przynajmniej tego próbnego. Nigdy nie drukuj dużej liczby kopii po raz pierwszy. Nawet doświadczeni profesjonaliści stwierdzą, że zadanie drukowania jest ustawione nieprawidłowo i na przykład część krawędzi ulotki nie zostanie wydrukowana.

    Podczas ustawiania wydruku wybierz rozdzielczość (DPI) co najmniej 600 DPI. Przy niższej wartości istnieje ryzyko gorszej jakości drukowanego materiału.

    Upewnij się, że podczas drukowania kolory na papierze nie różnią się od kolorów na monitorze. Drukarka korzysta z tzw. Trybu kolorów CMYK, który - w przeciwieństwie do trybu RGB używanego na ekranach - nie może mieszać wszystkich kolorów. Problem dotyczy zwłaszcza jasnoróżowych, zielonych i pomarańczowych odcieni. Więcej informacji na temat tego problemu (i możliwych rozwiązań) można znaleźć w artykule dotyczącym palet kolorów RGB i CMYK. Jeśli tworzysz dwustronną wizytówkę lub ulotkę, pamiętaj, aby wybrać drukowanie dwustronne dla arkusza próbnego.

    Wydruk

    Do druku materiałów promocyjnych polecamy drukarkę atramentową, która generuje grafikę lepszej jakości niż urządzenia laserowe (zobacz artykuł o różnicach między drukarką laserową a atramentową).

    Koszty druku urządzeń atramentowych są nieco wyższe niż urządzeń laserowych, ale można je obniżyć stosując tzw. Alternatywne wkłady atramentowe.

    Podobne artykuły

    3 minuty czytania

    RGB vs. CMYK: Jak uzyskać najlepsze wyniki drukowania?

    Wyobraź sobie, że drukujesz ważną prezentację na spotkanie. Z pozoru nic trudnego - wystarczy tylko wydrukować. Ale potem zauważasz, że kolory na drukowanych materiałach nie pasują do siebie. W porównaniu z plikiem źródłowym nie są one tak wyraźne i na przykład jasna zieleń oryginału została zastąpiona ciemniejszym odcieniem. Jaką rolę odgrywają w tym modele kolorów RGB i CMYK, a przede wszystkim - jak uzyskać te same kolory, co na ekranie?

    Przeczytaj cały artykuł »
    uvod 4 minuty czytania

    Co oznacza rozdzielczość DPI podczas drukowania i jak wybrać odpowiednią drukarkę?

    Większość kupujących wybiera drukarkę domową lub biurową według ceny, podczas gdy mniejszość patrzy na szybkość drukowania i zużycie kolorów. Ale prawie nikt nie bierze pod uwagę wartość DPI. Określa ona, jak dobry będzie wynikowy wydruk. Dowiedz się dokładnie, co oznacza DPI i jak postępować zgodnie z nim przy wyborze drukarki.

    Przeczytaj cały artykuł »